מחלות חניכיים

מהי דלקת חניכיים?

מחלת החניכיים מאד נפוצה בקרב האוכלוסייה בארץ ובעולם.
הגורם העיקרי להיווצרות דלקת חניכיים הוא רובד חיידקים אשר נמצא על פני השן והחניכיים ומכונה פלאק. הפלאק מאופיין במראהו כמו דבק על כותרות השיניים, וניתן להסרה על ידי צחצוח שיניים יעיל. הפלאק נוצר משיירי מזון. החיידקים אשר נמצאים בתוך הפלאק מפרישים חומציות אשר פוגעת בחומר השן. בשלב הראשון נוצרת דלקת חניכיים המאופיינת בחניכיים אדומות ומדממות. השלב השני מאופיין על ידי הרס הדרגתי של העצם הסובבת את השן. במידה והמטופל לא עובר טיפול מתאים יש סכנה באיבוד שיניים.

דרכי התמודדות

• שמירה על הגיינת הפה באמצעות הרגלי הברשה, שימוש בחוט דנטלי,קיסמים, שטיפות פה ועוד.
  • ביקור חצי שנתי אצל שיננית
  • הרגלי תזונה בריאים.

ניתוחי חניכיים

הצלחת הטיפול תלויה במידה רבה בגילוי ואבחנה מוקדמת. טיפול חניכיים נחלק למספר שלבים.

שלב ראשון:
הטיפול יתחיל אצל שיננית מוסמכת אשר יכלול ניקוי אבנית יסודי, או הקצעה שזהו ניקוי עמוק יותר מהרגיל המבוצע תחת אילחוש מקומי,ובמהלכו כיסי החניכיים מנוקים משאריות מזון וחיידקים.

שלב שני:
בשלב זה מומחה לחניכיים מבצע בדיקה והערכה מחדש. בשלב זה מומחה לחניכיים יקבע את תוכנית הטיפול, כגון, ניתוח חניכיים, השתלת עצם, שימוש בחומרים משקמי עצם, אך לעתים יסתפק במעקב בלבד.

ניתוח חניכיים:
במהלך הטיפול, מומחה לחניכיים משתמש בחומרים משקמי עצם על מנת לשחזר ככל הניתן את העצם שאבדה. הניתוח מבוצע בדרך כלל תחת אילחוש מקומי בלבד. זמן החלמת החניכיים לוקח כמספר שבועות עד מספר חודשים.

לסיכום, שמירה על חניכיים בריאות, צחצוח יום יומי בטכניקה נכונה, שימוש בחוט דנטלי, וכמו כן ביקורת והסרת אבנית חצי שנתית. כול אלו יתרמו לחניכיים בריאות יותר, וימנעו עוגמת נפש למטופל.

חניכיים